Máte e-shop? Dávejte si pozor na záruční podmínky

14. 9. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest a DCD Publishing)
I přes časté kontroly České obchodní inspekce se stále najdou obchody, které záruky nezákonně zkracují. Toto se rozhodli prozkoumat právníci časopisu dTest, kteří provedli průzkum e-shopů zaměřený na správné informování o zárukách.
Foto: SXC.hu

Každý obchodník má povinnost informovat spotřebitele o jeho záruce. Přesto se na poradenskou linku časopisu dTest často obracejí zákazníci, kterým prodejci zamítli reklamaci z důvodu zkrácené záruky.

„Zákonnou dvouletou záruku nelze zkrátit v neprospěch spotřebitele, přesto je velmi časté, že prodejci uvádějí v rozporu se zákonem šesti nebo dvanáctiměsíční záruku na takzvaný spotřební materiál, kterým jsou například baterie. Častým omylem prodejců ale i spotřebitelů je zaměňování záruky a životnosti výrobku. Životnost závisí na typu výrobku a způsobu používání a skutečně může být kratší než záruka,“ vysvětlil Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest.

Průzkum odhalil chyby nejčastěji u elektroniky, zejména u baterií, které byly většinou součástí výrobku. „V naší síti uvízly jak malé specializované obchody, tak několik významných prodejců, u kterých bychom takové chyby neočekávali. Jejich obchodní podmínky sice uvádějí záruku v délce 24 měsíců, jak požaduje zákon, ale v popisu některých výrobků je uvedena záruka kratší,“ dodal Borovička.

Zvláštní kategorii tvoří použité výrobky. U nich zákon umožňuje určité odchýlení a zkrácení záruky. „Obchodník se se zákazníkem může dohodnout na zkrácení záruky, ta ale nesmí být kratší než jeden rok. Tu a tam se setkáváme s takzvanou repasovanou elektronikou, kde prodejce zkracuje záruky i na půl roku a může tak obcházet zákon pro levně dovezenou elektroniku, které nedokáže zajistit servis,“ vysvětlil Borovička.

Výsledky průzkumu a chyby konkrétních internetových obchodů jsou k dispozici níže v příloze. V dokumentu najdete i vysvětlení právní úpravy.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více